'Akıllı kask' polemiği

Akıllı kask polemiği
Bursa'da bir grup öğretmen ve öğrenci, bir yıl önce patentini aldığı 'akıllı kask' projesini Samsun'da başka bir mucidin sahiplendiğini öne sürdü
Motosiklet kullanıcılarının yüzde 57'lik kısmının kask takmadığı için hayatını kaybettiğine dikkat çeken Bursalı öğrenciler, 2012 yılında motosikletin kask takılmadan çalışmasını önleyen bir proje geliştirdi. Projenin patentini de alan Bursalı mucitler, Samsun'da ilginç keşifleriyle dikkat çeken Mustafa Yiğit'in kendi projesini sahiplendiğini öne sürerek duruma tepki gösterdi.Dünya Mucitleri, Evrensel, Araştırmalar ve Geliştirmeler Derneği Genel Başkanı olan Mustafa Yiğit'in 'akıllı kask' olarak sunduğu sistemin kendileri tarafından 1 yıl önce zaten bulunduğunu anlatan mucitler, ellerindeki patenti de göstererek bu açıklamaların düzeltilmesini istedi.Kasksız motosiklet kullanımının önüne geçmesi için oluşturulan sistemin başka biri tarafından sahiplenilmesinin kendilerini üzdüğünü belirten Bursa Özel Final Okulları Edebiyat Öğretmeni Hüseyin Gümrah Eralp (30), 2005 yılında kaynının motosiklet kazasında kask takmadığı için hayatını kaybetmesinin ardından bu fikrin ortaya çıktığını dile getirdi. Eralp, fizik öğretmeni Nihat Tapan ve öğrenciler Tuğberk Bağcı ile Aybike Bulut ile birlikte 'akıllı kask' projesini hayata geçirdiklerini anlattı.
 
"PATENTİ BİZDE. KİMSENİN HAKKIMIZI ALMASINI İSTEMİYORUZ"
Samsunlu mucidin ilk defa bulunmuş gibi projeyi sahiplenmesini eleştiren Eralp, okulun ve kendi imkanlarıyla projeyi 6 aylık süre içinde hayata geçirmeyi başardığını hatırlattı. Projenin hemen patentini de aldıklarını ifade eden Eralp, geçen sene TÜBİTAK yarışmalarında Marmara Bölgesi'nde 3. olan projenin hayata geçmesi durumunda motosikletin kontağının sürücü kaskını takmadan çalışmayacağını kaydetti. Güralp, Samsunlu Mustafa Yiğit'in projesi ile ilgili haberleri televizyonda izledikten sonra şaşkına döndüklerini anlatarak, "Bu proje bizim projemizden bakılıp da yapıldığını biliyoruz. Bu projeyi insanlık için yaptık. Sosyal bir proje olsun diye yaptık. Buna bakıp da bir şeyler yapmak doğru değil. Yapılırsa da, 'Ben şu insanlardan gördüm' demek daha doğru. Projenin hakkı bu şekilde verilmemeli. Bir şeyi insanlık için yaparsanız güzel olur. Biz bunun için yaptık. Kimsenin de almasını istemiyoruz. Ben bunu gördüğümde çok üzüldüm. Daha önceki projelerimizden de alınan olmuştu. Biz artık bunu istemiyoruz. Gerçekten Türkiye'de yapanın hakkı verilmeli. Bu proje devlet desteği ile olması gereken proje. Bakanlar Kurulu bununla ilgili karar çıkarsa hiçbir yatırımcı buna kalkışmaz. Bu proje bizimle başlasın ve dünyaya örnek olsun" diye konuştu.
 
"KAZADA ÖLENLERİN YÜZDE 57'Sİ KASK TAKMAYAN SÜRÜCÜLER"
9 yıllık öğretmen Hüseyin Gümrah Eralp, 2012 yılında TÜİK rakamlarına göre motosiklet kazalarında 155 kişinin hayatını kaybettiğini hatırlattı. Ölümlerin yüzde 57'sinin ise sürücülerin kask takmadığı için meydana geldiğine dikkat çeken Eralp, "Motosiklete bindiğiniz an, ekmek almaya bile gitseniz başınızda kask mutlaka olmalı çünkü siz yavaş gitseniz de ne olacağınız belli değil. Hayatımda çok sevdiğim bir yakınım kask kullanmadığı için trafik kazasında hayatını kaybetti. Ben de, 'Niçin kask takılmıyor?' diye düşündüm. Bazı yerlerde yaşı tutmayan öğrencilere karne hediyesi olarak motosiklet veriliyor. Bunlar kask takmadan yüksek hızlarla trafiğe çıkıyorlar. Bunun önüne geçilemiyor. Caydırıcı hiçbir şey yok" şeklinde konuştu.
 
SİSTEMİN MALİYETİ SADECE 100 LİRA
Sistemin sadece elektrikli değil, benzinli motorlarda da uygulanabileceğini dile getiren Eralp, sistemin seri üretime geçmesi durumunda maliyetinin ise 100 liraya mal olacağını kaydetti. Eralp, "Biz de dedik ki motorla olan bağlantıyı kesersek, kask takmadan motor hareket etmezse kasksız hayatını kaybedenlerin sayısı azalacak. Bu motor ısı sensörleri sayesinde çalışıyor ama milletimiz, 'Ben oraya bir şey takarım. Kask takmaya gerek kalmaz' diye düşünebilir. Hayır bu araçlarda emniyet kemerine kart takmak gibi olmayacak çünkü oradaki sensör teninizi tanıyacak. Bu sayede motorla olan devreyi açacak. Bu motorumuz elektrikli motor. 50 kilometre hız yapıyor ama benzinli motorlarda da aynı sistem geçerlidir" diye konuştu. 
bulus.jpg
 
YOLCU DA KASK TAKMAZSA MOTOR ÇALIŞMIYOR
Akıllı kaskı sadece sürücülerin değil, yolcunun takmasının da zorunluğu olduğunu anlatan Eralp, "Bu motorda arka tarafa oturan sürücülere ne olacağı merak ediliyor. Motora oturma yerine ağırlık sensörü koyduk. Sürücü kaskı taktığında motor çalışıyor. Arkasına birisi geçtiğinde motor onu algılayıp tekrar duruyor. O da kendi kaskını takarsa çalışıyor. Bu konuda da devlet yetkililerinden bir adım bekliyoruz" şeklinde konuştu.
 
"PATENT ALMAYA KALKARSA CEVABINI ALACAK"
50 yıllık fizik öğretmeni Nihat Tapan ise öğrencilerle birlikte güzel bir projeye imza attıklarını ifade ederek, Samsunlu Mustafa Yiğit'in projeyi sahiplenmesini eleştirdi. Tapan, "Kendi buluşunun bizimkinden farklı olduğunu iddia ediyormuş. Böyle bir şey yok. Kask takmadan bizimkisi de çalışmıyor. Bizim de ısı sensörümüz var. İnsanlar başına taktığı sürece bu kask uyarı görevini yapacak. Biz yapmışken başkasının sahiplenmesi üzücü oluyor. Patent bize ait. Patent bürosuna haber verdik. O mucit kendi çapında araştırmalarına devam edecek. Yani patent almaya kalkarsa gerekli uyarılar yapılacak" diye konuştu.
 
Lise son sınıf öğrencisi Aybike Bulut ise, Türkiye'de kaskın sanki gereksiz bir araç olarak görüldüğünü anlatarak, "Bu çok yanlış bir kanı. Bunu kırmak istedik. İnsanlar motosiklet kazaları geçirdiklerinde kaskları olmadığından dolayı ciddi şekilde yaralanıyor. Bu da ölümlere de sebep olabiliyor. Dolayısıyla bu kaskı zorunlu kıldık. İnsanlara bu seçimi bırakmadık" dedi.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Önceki ve Sonraki Haberler
Bunlar da İlginizi Çekebilir