Çarşamba Şoförler Odası Başkanı Musa Bala yaptığı açıklamada “Kamyonculuk mesleğini icra eden cefakar üyelerimizle, yük taşımacılığı yapan esnaflarımızla istişarelerde bulunduk. 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle yürürlüğe giren Yük Bildirim Sistemi ve Takograf ile ilgili yönetmelikler, maalesef kamyoncu arkadaşlarımızı zor duruma düşürmüştür. 2003 yılında Karayolu Taşıma Kanunu’nda başlayan sürecimiz, SRC Belgeleri, Psikoteknik Belgeleri ve yine Karayolları Taşıma Kanunu’nda çıkan K1 Belgeleri, Yük Bildirim Sistemi ve Dijital Takograf’a dönüşüm sistemi, önümüzdeki yıllarda bu meslekte önlerine çıkacak olan Mesleki Yeterlilik Belgeleri bütün bu belgeler, devlet tarafından istenen ya da bu sektörde bu işi yapabilmesi için önüne koyulan bu zorluklar bugün kamyoncu arkadaşlarımızın can çekişmesine, bu işi götürememesine sebep olmaktadır. Arkadaşlarımız yük taşımacılığını zaten şartlar yapmaktadır. Kamyoncu esnafı mazot fiyatları, vergi fiyatları ve bilimum buna benzer ödemelerle evlerini zor geçiren esnaflardır. Bize devletin destek vermesi, devletin sıkıntıları çözmesi noktasında, bir çok girişimde bulunduk. Bu girişimlerden sonuçlananlar oldu ancak son zamanda Yük Bildirim Sistemi ve Dijital Takograf’ın getirdiği zorunluluklar esnafımızın işin içinden çıkamayacağı bir hal almıştır. Özellikle takograf sisteminde günlük 9 saat, araç kullanma süreleri olacak. Bu süreler bir sonraki ay TOBB’a bağlı Takograf Merkezi’ne gönderecekler. Ancak düşündüğümüz zaman; Edirne’den alınan bir yükün, Türkiye’nin başka bir ucuna götürmek istediğimizde araçlarımızda en az 3 şoför çalıştırmak zorundayız. 3 şoför çalıştıracak bir kamyoncu arkadaş ben göremiyorum. Türkiye’de 2003 yılında yaklaşık 600 bine yakın kamyoncu esnafı varken, bu sayı bugün yaklaşık 300 bin civarındadır. Her geçen gün sektörde kamyoncu arkadaşlarımız bu işi bırakmak zorunda kalıyorlar. Bizler bu mesleğin daha ileriye götürebilmek, bu mesleğin geriden gelen yaşı genç arkadaşlarımıza kazandırmaya çalışırken, maalesef bu tarz zorluklarla önümüz tıkanıyor. Takograf ve Yük Bildirim konusunda sürelerin uzatılmasını, uzatılırken bir takım esneklikler yapılmasını, masada mutlaka sivil toplum örgütlerinden, kamyoncu arkadaşlarımızın temsilcilerinden, oda başkanlarından, birer temsilci olmasını, yönetmeliklerin artık masa başında değil, sahada kamyoncu arkadaşlarımızın durumlarının araştırılarak, bunlardan alınan verilerle yönetmeliğin yazılmasını istiyoruz. Bu zamana kadar yapılan yönetmeliklerin maalesef masa başında yazılması sonrası uymak zorunda kaldık. Ama gördüğünüz gibi masa başında yapılan yönetmelikler bizi zor duruma düşürüyor. Bugün neredeyse bitme noktasına gelinmiştir. Devletimizden takograf konusunda ve yük bildirim sisteminde muhakkak ama muhakkak bir esneklik bekliyoruz. Bu sürecin başlamasıyla bu duruma uymayan arkadaşlarımızın yetki belgesinden puanlar düşecek. Bu puanlar tamamlandığında belli bir sayıya ulaştığında bu belgeler iptal edilecek. Zaten bugün bir Yetki Belgesi 15 bin TL civarında. Kamyoncu esnafı zoraki ve zor şartlarda alınmış, yetki belgelerinin kaybetmek istemiyorlar. Ayrıca büyük lojistik firmaları arkadaşlarımızı zaten zor durumda bırakmaktadır. Yurt dışından C2 Belgesi ve buna benzer belgelerle gelen nakliyat şirketleri, yurtdışından aldıkları mazotlarla Türkiye içerisinde, bizim esnafımızın yaptığı yurtiçi eşya ve kargo taşımacılığını yapıyorlar. Esnaflarımız onlarla rekabet içerisindedirler. Birde arkadaşlarımızın bu tarz sistemlerle ezilerek sistem mağduru olmasını kabul etmiyoruz. Bizler sistemin bir parçasıyız. Bizim bu sistemin dışında kalmamız bu sistemin tamamen yok olmasına sebebiyet verecektir. Bu nedenle yetkililerden mutlaka desteklerini bekliyoruz. Türkiye’de 300 bin taşımacı esnafının ve aileleriyle birlikte 1 milyonu bulan insanlar yardım bekliyor. Bu yardımda yönetmeliklerde esnekliklerin olmasıdır. Umarız yetkililerimiz bu sese kulak verirler. Kamyoncu arkadaşlarımızın sorununun çözümü noktasında elden gelen gayret sarf edilir. İnşallah bu sektörde çalışan arkadaşlarımız yakın zamanda refaha kavuşurlar.” dedi.
Konuyla ilgili Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonun görüşmeler ve istişareler halinde olduğunu aktaran Başkan Musa Bala, yaklaşık 2-3 ay öncesinde bu sistemin uygulama sürecinin uzatılmasının istendiğini, bu sistemin yapılmasının altyapısının oluşturulmadan yürürlüğe girmesinin uygun olmayacağını vurguladı.
“Kamyoncu esnafı bitme noktasında”
Yayınlanma:
Güncelleme:
Çarşamba Şoförler Odası Başkanı Musa Bala, 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle yürürlüğe giren Karayolu ile yolcu ve eşya taşımacılığı yapan ticari araçlarda kullanılan bir kontrol cihazı olan "Sayısal Takograf" zorunlu hale getirilmesi sonrası kamyoncu esnafı
Bunlar da İlginizi Çekebilir
Resmi İlanlar
Çarşamba Haber
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.