Çarşamba-Samsun Demiryolu hattının yapımı 1984 yılında bitirilmiş Türkiye’nin en genç demiryolu hatlarından biri. O tarihten itibaren 2005 yılana kadar faaliyet gösteren hatta milyonlarca yolcu taşındı. Hattın bu bölge için en önemli girdilerinden biride çiftçilikle uğraşan köylülerin rahat bir şekilde şehir merkezine ulaşımı sağlanmasıydı.
Yolcu azlığı kapatılmasına neden oldu
Çarşamba-Samsun arasındaki demir yolu hattı yıllarca yolcu taşıdıktan sonra 2005 yılında yolcu yetersizliğinden kaynaklı zarar ettiği öne sürülerek kapatıldı. İnsanların son dönemde treni tercih etmemesindeki en büyük neden ise uzun süren yolculuklar oldu. Bir türlü yatırım alıp modernleştirilemeyen hat daha sonda yolcu olmadığı bahane edilerek kapatıldı. Kapatılması konusunda birçok nedenin gösterildiği yolda, siyasi gerekçelerin yanı sıra Çarşamba-Samsun arası taşımacılık yapan araç sahiplerinin de baskısı olduğu söyleniyor.
Kapanan hat çürümeye terkedildi
Türkiye birçok alanda taşımacılığını ucuz bir ulaşım aracı olan demiryolu ile gerçekleştiriyor. Demir yollarının yaygınlaşmamasının en büyük sorunu olarak da demiryolu hattı döşeme maliyetlerinin çok yüksek olduğu gösteriliyor. Çarşamba-Samsun hattı yüksek ölçekte bir yatırımla 1984 yılında tamamlanıyor. Tamamlanan yol 2005 yılında kapatıldıktan sonra hat çürümeye terkediliyor. Bakımsızlıktan kaynaklı artık ormanlık bir alana dönen tren yolu güzergâhında milyonca dolarlık yatırım da çöpe atılıyor.
Köylü hattını geri istiyor
Çarşamba-Samsun arasındaki demiryolu hattı birçok köyün de içinden geçerek köylülerin Samsun’a kolay ulaşımını sağlıyordu. Edinilen bilgilere göre köy muhtarları bu konuda imza toplayarak yaklaşık 20 köyün muhtarının imzasının yer aldığı bir dilekçeyi Devlet demiryollarının samsun şubesine teslim etmişler.
Demir yolları özelleştirme kurbanı mı?
Türkiye’de en çok dert yakınılan konulardan biri olmuş Demiryolları. Dönem dönem de özelleştirilme başlığıyla karşımıza gelmekte. Vatandaşlar demiryollarına yatırım yapılmamasının nedeninin siyasi olduğunu iddia ederek, demiryolların zarar etmesi isteniyor denildi. İstanbul- Ankara arasına yapılan hızlı tren projesinin ardından birçok alanda hız kazanan demiryolu projeleri bu konuda birbirinden lüks trenlerin hizmete girmesiyle birlikte yeniden gündeme gelir bir noktaya geldi.
Avrupa demir ağlarla örülü
Türkiye’de birçok iş yapılırken ilk olarak Avrupa örnek gösterilir. Bu konuda ise Avrupa tam anlamıyla demir ağlarla örülü. Avrupalının en çok kullandığı ulaşım araçlarının başında gelen demiryolları maalesef ki ülkemizde hak ettiği değeri bulamamış. 10. Yıl marşımıza bile yazdığımız “Demirağlarla ördük biz bu yurdu” cümlesini zaman içinde yok etmişiz.
Vatandaşlar alternatif istiyor
Çarşamba- Samsun arası ulaşımın sadece belediye otobüsleri tarafından yapılıyor olmasına tepki gösteren vatandaşlar, “Bu konuda belediye otobüslerimiz tekel olmuş durumda. Onlar ne derse o. Rekabet olmadığı için de pahalı bir ulaşımla karşı karşıyayız” diyerek toplu taşıma alanında yeni araçlarında bu istikamette devreye girmesini istediler. Demiryolu hattının ne olacağı muamması devam ededursun vatandaşlar da ısrarla demir yolu hattını geri istiyor.
Vatandaşlar ucuzluğunun yanı sıra modernleşen trenlerin yeniden sefere başlamasını isteyerek, en azından Belediye evlerinde inmek yerine daha ileride inerek hem vakitten hem de maddi kayıplardan kurtuluruz. Yıllardır yeniden yapılacağı dile getiriliyor ama bir türlü bir adım atılmamış olması büyük hayal kırıklığı diyerek umutlarının hala sürdüğünü belirttiler.
Haber-Foto: Serkan Karahan
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.