“17-23 Kasım Ağız ve Diş Sağlığı Haftası” nedeniyle İlkadım Gülsüm Sami Kefeli Ortaokulu’nda uygulama açılış programı düzenlendi. Programa Halk Sağlığı Müdürü Dr. Mustafa Kasapoğlu, Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi Başhekimi Dt. Levent Kamalı, İl Milli Eğitim Müdür Vekili Hasan Yetik, Okul Müdürü Necdet Bal ve öğrenciler katıldı.
Etkinlik öncesi konuşan Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi Başhekimi Dt. Levent Kamalı, "Tüm bireyler için ağız ve diş sağlığının önemi çok büyük olmakla beraber özellikle çocuklar için bu önem daha da farklıdır. Bugün yapılmaya başlanacak olan uygulama 32 bin öğrenciye ağız ve diş sağlığının korunması anlamında büyük faydası olacaktır" dedi.
Etkinliği başlatan Halk Sağlığı Müdürlüğü’ne teşekkür eden İl Milli Eğitim Müdür Vekili Hasan Yetik, "Önemli olan hasta olmadan önce tedbirleri almak gerekir. Özellikle anasınıflarımızda bu faaliyet yani dişlerinin kontrol edilmesi ve diş macunu ile fırça dağıtılması çok önemli buluyorum. Bu alışkanlıkların bu şekilde devam etmesini diliyorum" diye konuştu.
Etkinlik hakkında bilgi veren Samsun Halk Sağlığı Müdürü Dr. Mustafa Kasapoğlu, "Sağlık 'fiziksel, ruhsal ve sosyal olarak tam iyilik hali' olarak tanımlanmakta, sağlıklı olma durumu ise ancak vücuttaki tüm organ ve dokuların sağlıklı olması ile mümkün olur. Ağız ve diş sağlığı da genel sağlığın, dolayısıyla yaşamsal fonksiyonların ve yaşam kalitesinin vazgeçilmez bir unsurudur. Ağzımız vücudumuzun giriş kapısıdır. Özellikle sindirim sisteminin düzgün çalışması besinlerin sindirime hazır hale getirildikten sonra yutulması ile mümkündür. Dişlerin eksikliğinde çiğneme yeterince yapılamaz. Dişler ve çevre dokulardaki problemler konuşmayı güçleştirir ve estetik sorunlara yol açabilir. En sık görülen ağız ve diş sağlığı sorunları diş çürükleri ve dişeti hastalıklarıdır. Hastalıkların oluşması sürecinde dişlerin yapısı, dizilimleri, tükürüğün yapısı ve akış hızı, beslenme tarzı ve ağız bakım alışkanlıkları gibi kişiye ait özellikler rol oynar" şeklinde konuştu.
Diş çürüğü ve dişeti hastalıklarının temel nedeninin kötü ağız hijyeni olduğunu ifade eden Kasapoğlu şunları söyledi: "Bu hastalıklar diş ve çevre dokuların doğru bir yöntemle ve düzenli olarak fırçalanması, doğru diş ipi kullanımı, sağlıklı beslenmenin düzenlenmesi, düzenli diş hekimi kontrollerinin aksatılmaması ile önlenebilir. Diş minesinin güçlenmesi amacıyla dişlerin florlanması veya diş hekiminin önereceği diğer koruyucu uygulamalar ihmal edilmemelidir. Beslenmenin düzenlenmesi son derece önemlidir. Özellikle büyüme ve gelişme çağında kalsiyum, fosfor ve flor içeren besinlerin tüketilmesi gereklidir. Ağız ve diş sağlığı için A, D ve C vitamininden zengin besinler de tüketilmeli, et, süt, süt ürünleri yeşil yapraklı sebzeler, yumurta, balık, sarı sebze ve meyveler, narenciye, domates, çilek gibi gıdaların yeterince tüketilmesine özen gösterilmelidir. Nişastalı ve şekerli gıdaların tükürük akışının daha çok olduğu yemek sırasında tüketilmesi daha uygundur. Yemek aralarında dişlere zararlı ürünler değil, elma, havuç, yer fıstığı gibi mekanik temizliğe yardımcı olan ve tükürük akışını arttıran gıdalar tüketilmelidir. Flor uygulamaları diş minesinin güçlenmesi, ağızdaki asit ortamın nötralize edilerek bakteri plağının etkisinin azaltılması amacıyla kullanılır. Flor diş macunu, flor gargarası, flor jeli, flor verniği gibi formlarda uygulanır. Sonuç olarak ağız diş sağlığının korunması ve geliştirilmesi sürecinde çocuklarımızın eğitimi, diş fırçalama alışkanlığı kazanmaları son derece önemlidir. Anne ve babalar kendi dişlerini fırçalarken çocuklarına da örnek olacaklardır. Evde anne ve babanın rol model olması, okulda öğretmenin diş fırçalamayı ya da doğru beslenmeyi özendirmesi çocukların ağız ve diş sağlığı açısından doğru tutum ve davranış edinmelerine yardımcı olacaktır."
Halk Sağlığı Müdürlüğü, Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi ile Milli Eğitim Müdürlüğü’nün ortaklaşa düzenledikleri ve 2015-2016 eğitim öğretim yılı boyunca anaokulu ve ilkokulda okuyan 32 bin öğrencide birinci ve ikinci dönem olmak üzere 2 kere ağız ve diş sağlığı ile flor vernik taraması yapılacak.