Çarşamba Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Musa Bala, 2017 Yılı Kurban Bayramı tatili süresinin 10 güne çıkarılmasından dolayı; vatandaşların seyahat etme ihtiyacının artması nedeniyle, sürücülerin trafikte dikkat etmesi gereken genel kuralları yaptığı açıklamada bir kez daha hatırlattı.
Emniyet Genel Müdürlüğü ve Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu’nca vatandaşların trafikte dikkatli olmasına yönelik yayınladığı genelge ile sürücüleri uyardı. Çarşamba Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Musa Bala’da 10 günlük bayram tatili için memleketlerine gidecek olan sürücülerin, daha sabırlı, kurallara uyumlu ve hoşgörülü olmalarını istedi.
Başkan Bala yaptığı açıklamada, “Bayram ve tatil dönemlerinde vatandaşlarımızın seyahat etme ihtiyacının artması nedeniyle trafikte seyreden araç sayısında artış meydana gelmektedir. Bayram ve tatil dönemlerinde meydana gelen kazalar analiz edildiğinde, kazaların % 88’inin sürücü hatalarından kaynaklandığı görülmektedir. Bu hataların ise hız sınırlarına ve takip mesafesine uymama, şerit ve kırmızı ışık ihlali gibi nedenlerden kaynaklandığı tespit edilmiştir.” İfadelerini kullandı.
Başkan Bala yaptığı açıklanın devamında ise, Sürücülerin dikkat etmesi gereken genel kuralları şöyle sıraladı.
Araç bakımı yönünden; Aracın tüm sıvı ve yağları kontrol edilmeli gerekirse değişim ve takviye yapılmalıdır. Silecek, far akşamları kontrol edilmelidir. Lastik kontrolleri yapılmalı, yaz aylarında kış lastikleriyle, kış aylarında da yaz lastikleriyle kesinlikle yola çıkılmamalıdır. Araca yüklenen eşyalar iyice sabitlenmeli, ani frenleme durumunda ileri kayma, savrulma, dökülme gibi sürücü ve yolcu güvenliğini tehdit edebilecek durumların meydana gelmemesi için gerekli tedbirler alınmalıdır. Aracın zorunlu mali sigortası ve muayenesinin süresinin bitip bitmediği kontrol edilmelidir.
Güvenli sürücülük yönünden, Harekete başlamadan önce koltuk, başlık, ayna ayarları yapılmalı ve emniyet kemeri takılmalıdır. Araçta dikkati dağıtacak şekilde müzik dinlemek, cep telefonu ile konuşmak ve başka işlerle ilgilenmek kaza sebebidir. Sadece araç kullanılmalıdır. Asla alkol alınmamalıdır. Yol boyunca trafik ışık, işaret ve levhaları dikkate alınmalıdır. Araç sakin kullanılmalı, diğer sürücü hatalarına karşılık verme eğilimi gösterilmemelidir.
Uzun yola çıkmadan önce ve yolculuk süresince: Kesinlikle uyku alınmış ve yeterli dinlenme sağlanmış olmalıdır. Kullanılmak zorunda olan ilaç, protez vb. tıbbi ekipman varsa araçta olduğundan emin olunmalıdır. Yola erken çıkılacaksa mutlaka hafif bir kahvaltı yapılmalı, yolcukta ağır yemeklerden kaçınılmalıdır. Araçta güncel bir karayolları haritası bulundurulmalıdır. Yasal limitlerin üzerinde hızla araç kullanılmamalıdır. Aşırı hızda bir süre araç kullandıktan sonra, hız sının düşürüldüğü veya yerleşim yerinden geçerken hızın yasal limitlerin üzerinde olmasına rağmen çok yavaş gidildiği hissi oluşturduğu unutulmamalıdır. Emniyet kemeri kullanımı konusunda kesinlikle taviz verilmemeli, yolcuların emniyet kemeri takmaları sağlanmalıdır. Araç arkasına takılarak veya konvoy şeklindeki gitmeden kaçınılmalıdır. Bu durumlarda sürücünün kendi sınırlarını aşma eğilimine gireceği ve konsantrasyon zafiyeti yaşayacağı unutmamalıdır. Kesintisiz 2 saatin üzerinde araç kullanmamaya özen gösterilmeli bu süre sonunda mola kullanılmalıdır. Molalarda vücudun farklı kas gruplarını çalıştırtacak egzersizler yapılmalıdır. Bu molalar aynı zamanda ısınan ve basıncı artan lastikler içinde hayati önem taşımaktadır. Yolculuk esnasında yaşanabilecek bir olumsuzluğa karşı, aile yakınlarına yola çıkış zamanı ve gidilecek yer hakkında bilgi verilmesinin iletişime geçme veya bulunulan yeri tespit etme açılarından faydalı olduğu unutulmamalıdır. Gece yolculuğunda kat edilen mesafe, gündüz kat edilen mesafeden 3 kat daha az olmasına rağmen, tüm kazaların yarısından fazlası günbatımından sonra meydana gelmektedir. Bu nedenle görüş zafiyetinin üst düzeyde olduğu gece yolculuğu çok tercih edilmemelidir. Yolculuğun son kısımları kaza riski bakımından en tehlikeli yerlerdir. Yolun az kalması yorgunluğa çare değildir. Sürüş güvenliğini olumsuz etkileyen her unsurun, kaza riskini artıracağı unutulmamalıdır. Aslında kazalardan korunmak bizim elimizde çünkü yaşanan kazaların çoğu gerekli dikkat ve özen gösterildiğinde öngörülebilir ve önlenebilir durumlardır.”