Dershaneleri 2013-2014 eğitim-öğretim yılından itibaren kapatma kararı, sektörü harekete geçirdi.
Özel Dershaneler Birliği Derneği (ÖZ-DE-BİR), Güven Dershane Sahipleri Derneği (GÜVENDER) ve Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER), ortak basın açıklaması yaptı.
Sektörün tamamını temsil eden kurumların açıklamasında, dershanelerin okula alternatif olmadığı belirtildi. Sektör temsilcileri dershanelerin, özel ders imkânı bulunmayan, dar ve orta gelir düzeyindeki ailelere hizmet sunduğunu ifade etti. Açıklamada, dünyanın birçok ülkesinde bu tür kurumların yaygın olduğu, gelişme hızı yüksek olan ülkelerde yüzde 50 olan dershaneye gitme oranının bizde yüzde 8 olduğu bilgisine yer verildi. 4 bine yakın dershanenin 50 bini öğretmen 100 bine yakın personele istihdam sağladığına dikkat çekildi. Ayrıca, dershanelerin kapatılması durumunda kaçak veya korsan eğitim öğretim faaliyetlerinin artacağı uyarısı yapıldı.
Geçtiğimiz günlerde bir araya gelen özel dershane dernekleri ÖZ-DE-BİR, GÜVENDER ve TÖDER, 'kapatma' çıkışıyla ilgili ortak bir basın açıklaması yaptı. Açıklamada konunun, dershanelerde görevli yönetici, öğretmen, çalışan, veli ve öğrenciler üzerinde gelecek kaygısı oluşturduğuna işaret edildi. Kararın, camiayı derinden üzdüğü ifade edildi. Özel dershanelerin, kanun gereği öğrencileri, bir üst okul veya yükseköğretime giriş sınavlarına hazırlamak amacıyla faaliyet gösterdiği hatırlatıldı. Dershanelerin bütün dünyada eğitimin bir parçası olduğu, Türkiye'de de dar-orta gelirli ailelerin çocuklarının iyi üniversite ve okullarda okumalarını sağladığı ve sosyal adaleti tesis ettiği vurgulandı. Bu arada dershane temsilcilerinin, önümüzdeki günlerde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği aracılığıyla Başbakan'a görüşme talebini ileteceği öğrenildi.
Üç özel dershane derneğinin yaptığı açıklamaya göre dünyanın başka ülkelerinde de okula destek ve üst öğretim okullarına geçiş fırsatları veren kuruluşlar var. Güney Kore, Japonya gibi Uzak Doğu ülkeleri, Yunanistan, Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya gibi AB ülkeleri ve özellikle ABD'de özel ders ve dershanecilik yaygın. Gelişme hızı yüksek olan Uzakdoğu ülkelerinde dershaneye gitme oranı yüzde 50'lerde. Türkiye'de ise bu rakam sadece yüzde 8.
Özel ders alma fırsatı bulamayan, dar ve orta gelirli ailelere hizmet sunan dershaneler, eğitim sistemindeki okullara rakip değil, farklı işleve sahip bir model. Toplumda sosyal adaleti tesis eden dershaneler, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri dâhil yurdun büyük bölümünde ders saati 4-5 lira gibi düşük bedellerle hizmet veriyor. Dar gelirli ve orta halli ailelerin çocukları, Anadolu'dan gelerek ODTÜ, Boğaziçi, Hacettepe gibi sayılı üniversitelerde eğitim alabiliyor.