Güzel şehirlerin kaderidir cazibe merkezi olmak. Kuşkusuz İstanbul,baştadogal güzelliği olmak üzere,tarihi dokusu ,sosya ekonomik imkanları ile Türkiye ‘nin ve dünyanın en önemli cazibe merkezlerinden biri.Ancak her geçen gün artan bu yükü taşımak,ince hesapları ve yeni yatırımları gerektiriyor.”Her yere Metro”diyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi de bu ince hesapları blve yatırımları başarıyla yapıyor. Bu başarılı yatırımların arasında Sultanbeyli’de yerini aldı.
İşte İstanbul ‘un yeni metroları...En yakın gözüken Kadıköy Kartal Metrosu’nun devamı olan Kartal Kaynarca Metrosu yakında işletmeye alınacak. İkinci olarak devreye girecek olansa Üsküdar-Ümraniye Çekmeköy Metrosu. Şu anda bitme aşamasına gelindi ve %70’i tamamlandı. Yürüyen merdiven ,asansör,raydöşeme,tavan ve duvar kaplama gibi ince işleri devam ediyor. 2016 yılının sonunda devreye girecek. Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metrosu Anadolu Yakası’nda günde 700 bin yolcunun taşınabileceği bir metro hattı. Üsküdar,Ümraniye,Çekmeköy,Sancaktepe,Sultanbeyli ve Pendik ilçelerini birbirine bağlayan bu güzergah ,İstanbul’un Anadolu Yakası’nın en önemli metrolarından bir tanesi.
Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy hattında şu anda 16 tane istasyon mevcut.Daha sonra buna Sancaktepe,Sultanbeyli ve Viaport’a kadar devam eden 11 istasyon daha eklenecek. O istasyonlarla beraber Taşdelen’den Yenidoğan’a kadar uzayacak,toplamda 27 istasyonlu büyük bir metro hattı hayata geçmiş olacak.Entegrasyon açısından baktığımızda Üsküdar merkezde Marmaray,Altunizade de İstanbul’un ana omurgası metrobüsle bir entegrasyonu var.Burasi gelecekte Ulaştırma Bakanlığı ‘nın açıkladığı SöğütlüçeşmeAltunizade,Gayrettepe ,İncirli Metrosu’nda kesişim noktası olacak. Yeni yapılan Çamlıca Camii’ne (Çamlıca Tepesi’ne)gidecek bir raylı sistem hattı yapılacak.Böylece burada bir entegrasyon sağlanacak ve Altunizade Çamlıca raylı sistem hattı da yolcu beslemesi yapacak.Bir diğer entegrasyonda Göztepe Ataşehir Ümraniye Hekimbaşı Metrosu ile olacak . Ümraniye merkezde eski TRT lojmanlarının bulunduğu 8 numaralı Ümraniye Çarşı İstasyonu ile Göztepe Ataşehir Ümraniye entegresi söz konusu.Anadolu Yakası’nın önemli iki metrosu,Kadıköy Kartal Metrosu ve gelecekte devreye girecek olan Ayrılık Çeşmesi’nden Gebze’ye kadar devam edecek.Marmaray’ın devamı niteliğinde sahil boyunca devam eden Marmaray hattı. Bunlarla beraber yine Anadolu Yakası’nda Kaynarca’ya kadar giden metro hattının Tuzla’ya kadar uzatılması söz konusu. Raylı sistemler,Anadolu Yakası’nın trafik yükünü azaltmada ne kadar etkili olacağı tartışmasız. Anadolu Yakası’nın trafik yükü bana göre ciddi anlamda çözülmüş olacak.Büyükşehir Belediye Başkanımız’ın hazırladığı bir hedef var , su anda yapımı devam edenlerle 25 km’ye çıkacak olan metro hatlarını 2019 yılı sonu itibariyle 430 km’ye çıkarmak. İstanbul’da rayli taşıma sisteminin toplu taşıma içindeki payı %15 civarında. Bu,2019 yılı itibariyle %49’a çıkacaktır diyorum aldığım bilgilere göre.