Milli Eğitim Bakanlığı, 4+4+4 kademeli eğitim sisteminde uygulanmak üzere SBS’nin değiştirilmesi için çalışma başlattı. Öğrenciler yine sınava girecek ama bu sadece öğrencinin durumunu ‘tespit’ edecek sınav olacak.
Milli Eğitim Bakanlığı, 4+4+4 kademeli eğitim sisteminde uygulanmak üzere SBS’nin değiştirilmesi için çalışma başlattı. Öğrenciler yine sınava girecek ama bu sadece öğrencinin durumunu ‘tespit’ edecek sınav olacak. ‘Tespit sınavı’nın yanı sıra ‘notu’, ‘öğretmen görüşü’, ‘rehberlik yönlendirmesi’ ve ‘ailelerin görüşü’ de etkin olacak.
TBMM Milli Eğitim Komisyonu’nda 4+4+4 eğitim teklifiyle ilgili görüşmelere dün başlandı. Teklif komisyonda görüşülürken Milli Eğitim Bakanlığı’nın da (MEB) “kabul edilmesi” beklenen sisteme uyum için çalışmalarını başlattığı ortaya çıktı.
Bakanlık 4+4+4 sisteminde müfredatı yenilemek ve yenilenecek müfredatla birlikte sınavı revize etmek için de çalışma başlattı. Çalışmaların Haziran ayında tamamlanmasının beklendiği de öğrenildi.
Vatan gazetesinin haberinde bakanlık tarafından yapılan çalışmaya göre liseye girişte tek sınav yerine “Yönlendirme Sistemi” getirileceği belirtildi. 3 kademeli eğitim sisteminde lise türleri de yeniden ele alınacak. Okul türleri modelinde liseler “meslek liseleri”, “fen ve sosyal bilimler liseleri” ve “Anadolu liseleri” olarak belirlenecek.
Bu okullara giriş için öğrenciler tek sınava bağlı olmayacak. SBS benzeri bir sınav yine olacak ancak “yerleştirme” sınavı yerine sadece öğrencinin bilgisini tespit sınavı olacak. Sınav dışında liseye geçişte, “ders notu”, “öğretmen görüşü”, “rehberlik yönlendirmesi”, “ailelerin görüşü” de alınarak seviye tespit sınavlarının etkisi minimuma inecek.
İLKOKUL MÜFREDATI DEĞİŞİYOR
MEB’in çalışmaları kapsamında ilkokul müfredatı da ele alınacak. Eğitim süresinin 4 yıla indirilmesi ve okula başlama yaşının da 1 yaş düşürülmesi nedeniyle müfredat değiştirilecek.
Yapılan çalışma kapsamında öğrenciler okula geldiğinde “akademik” bilgiden çok görsel ve oyunla öğretim bilgisi verilecek. Okuma yazma öğretimi ise daha esnek bir yapıda yapılacak. İlk yılın sonuna kadar öğrencilere verilecek bilgilerin ardından ilk yılın sonuna doğru okuma yazma bilgileri ölçülecek ve öğrenci üzerindeki “hemen okuma ve yazma” baskısı da kalkmış olacak.
‘FEED BACK’ SINAVLAR
Bir grup gazeteciyle sohbet eden Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer, kademelendirmeli eğitim sisteminde yapılacak düzenlemeye ilişkin şu bilgiyi verdi: “SBS tartışılması gereken bir konu, çözülmesi gereken bir sorun. Kanunla bunların alakası yok. İdari bir düzenleme ile yapılabilir. SBS’yi seçme esasına dayalı bir sınav halinden çıkartacağız.
Sınavı kaldıracağımız anlamına gelmez. Öğrenci seçme esasına dayalı bir sistem yapmak istemiyoruz. Sınav ‘seçme’ değil durumunu ‘tespit’ için olacak. Çocuklarımızın ön görülen kazanımlarını görmek için ‘feed back’ gibi sınavlar, seviye tespit sınavları, olgunlaşma sınavları olabilir. İlk 4’ün ardından ikinci 4 için sınav olmayacak.
Sınavın tarzını değiştirerek çocukları dershanelere gitmekten alıkoyacağız. Onların kazanımlarını ölçen bir sınav düşünülebilir. Bir sınav kalkıp diğeri de konulacak değil. Mevcut sınavların tarzı değiştirilip yapılabilir.”
AKP’li Milli Eğitim Komisyonu Üyesi Fikri Işık da “Kademeli sistemde SBS’ye zaten gerek kalmayacak. Yapısının değiştirilmesi için çalışma var” dedi.
CHP’Lİ SERTER: “ALDATILDIK”
Komisyonda söz alan Nur Serter, şunları söyledi: “2 gün boyunca alt komisyon olarak uygar bir ortamda çalıştık. Olaya ikinci gün sonunda baktığımda yaşadığım duygu aldatılmışlık duygusu oldu. Üzerinde hiç konuşmadığımız, mutabakata vardığımız izlenimi elde ettiğimiz konular önergelerle son dakikada değiştirildi. 14 STK dinledik, 4 ya da 5 tanesi dışındakiler 8 yıllık eğitimin yararlarından bahsetti.
Başka konularda da görüş bildirdiler. Bazı konuların dikkate alındığına farklı biçimde formatlanarak metne girdiğini görüyoruz. Kesintisiz 8 yıl hiç dikkate alınmadı. Son dakikada önergelerle ana metin üzerine yapılan müdahalelerin AKP klasiği olduğunu biliyoruz.
Komisyon Başkanı ikinci kademeyi de şimdi “ortaokul” olarak tanımlayacak bir önerge vereceklerini söyledi. Yasanın niyeti belli değildir. İçi boştur, nereye varacağı belirsizdir. Tüm komisyon eğitim fakülteleri dekanlarını dinlemeli.”
5-6 YAŞ TARTIŞMASI
CHP’li Recep Gürkan’ın ,ilköğretime başlama yaşının 6’dan 5’e çekilmesini eleştirmesi yaş tartışması çıktı. Ak Parti’liler 5 yaşını doldurmuş çocuğun 6 yaşında kabul edilmesi gerektiğini, CHP’liler 5 yaşını doldurmuş çocuğun 5 yaşında kabul edilmesi gerektiğini savundular.
Dinçer, okula başlama yaşının 6 olarak gözüktüğünü ancak fiilen 7 yaşın uygulandığını ifade etti. Gürkan, “Bütün dünya alem gider aya biz yaya. Bütün dünya mesleki eğitim yaşını 18-19’lara çıkarırken erken yaşlardan meslek seçmesinin pedagojik açısından yükseltirken biz fiilen 10 yaşa indiriyoruz. Mutsuz çocuklar yaratacağız” dedi.
Bakan Dinçer’e kaç öğrencinin tablet alacağını da soran Gürkan, Dinçer’den “12 milyon” yanıtını aldı.
MHP’Lİ YENİÇERİ: “İMAM HATİP DÜŞMANLIĞI NEDEN?”
MHP’li Özcan Yeniçeri de komisyondaki görüşmeler sırasında şunları söyledi: “1 günde yasa geldi 15 dakikada, 30 dakikada görüşler alındı. Nefes nefese hemen toplantı. Bu acelenin sebebi ne? Eğitim stratejik bir konudur. Önerilerimizi kimse tınmadı.
Okul öncesini zorunlu yapın dedik. Biz yaptık okul uysun gibi bakarsak olmaz. Tasarının amacı imam hatiplerin orta okulunu açmak ise açalım. Din bizim dinimiz, kültür bizim kültürümüz, imam hatip düşmanlığını anlamadım” dedi. CHP’li Engin Altay da, “Nerede düşmanlık varmış?” derken CHP’li Binnaz Toprak da, “İtiraz eden yok” diye konuştu.
KOÇ ÜNİVERSİTESİ: “4+4+4 SORUNLARI DERİNLEŞTİRİR”
Koç Üniversitesi 4+4+4 eğitim modeliyle ilgili bir açıklama yaparak, sistemle ilgili çekincelerini anlattı. KoçÜniversitesi Sosyal Politika Merkezi tarafından yapılan açıklamada şu vurgularda bulunuldu:
“Ortaöğretimde okul terk oranının en yüksek olduğu okullar mesleki ve teknik liselerdir. Meslek lisesi mezunlarının mesleki beceri düzeyi ile işgücü piyasasında talep edilen beceriler arasında uyum bulunmamakta. 2010’da ÖSYS’ye girenlerin içinde 4 yıllık lisans programına yerleşenlerin oranı yüzde 24’tür.
Ticaret, turizm, sağlık, teknik liseler ve endüstri ve kız meslek liselerinde ise bu oran sadece yüzde 3.8. Bu sorunların çözümünün yönlendirme-seçme yaşını öne almakla kolaylaşacağını gösteren herhangi bir bilimsel kanıt bulunmamakta aksine var olan uluslararası bilimsel bulgular yönlendirme-seçme yaşını öne almanın bu sorunların çözümünü zorlaştıracağına işaret etmektedir.”