Çarşamba ilçesinde bir çok şikayet ve sorunlarda sık sık karşılaşılan YEDAŞ hakkında önemli açıklamalar yapan Elektrik Abone ve Proje İşleriyapan Sinan Saraç, "21 yıldır bu işle uğraşıyorum. Ağırlık çalıştığımız sektör elektrik abone ve ruhsat işlemleri ile ilgili vatandaşımıza profesyonel yardımında bulunmak. Bu çerçevede 'YEDAŞ' ile ilgili vatandaşın bütün hukuki süreçlerini yetkimiz dahilinde takip ediyoruz. İşlemlerinin de aracılığını yapıyoruz. Bunun üzerinden de vatandaşımızın elektrik direk talepleridir, şebeke ve abonelik talepleridir hepsi bir arada hizmet vermeye çalışıyoruz.Kurum özelleştiğinden bu yana şebeke yatırımları çok uzun zamanlar almaya başladı. Biz işleyişi çok bilmiyoruz ama ödenek bekliyoruz gibi savunmaları var. Elektrik tek elden yapılan hizmet. Tek elden olduğu içinde kurumların daha hassas olması gerekiyor." diye konuştu
"Kurum özelleştiğinden bu yana yatırımlar zaman alıyor"
İlçe de yaşayan vatandaşların karşılaştığı en büyük sorunun istenilen sürelerde dönüşlerin olmaması ve bir sürü sorunlar ile uğraştıklarını anlatan Sinan Saraç, "Vatandaşımız zaten gerekli kurumlardan gerekli izinleri alarak geliyorlar. Sezonsal olarak yaz aylarında sulama abonelerimiz ile ilgili sıkıntılarımız oluyor. Kurumların yoğun olmasından sebep ama pandemi durumunda bizlerde anlayış gösteriyoruz o kurumlara ama diğer kurumlardan yani YEDAŞ'ın bizi zorladığını söyleyebiliyoruz. Hizmete çabuk dönülmesi, problemi çabuk çözmesi gibi. bir çok yığınla dosyam bekliyor. Vatandaşların hepsi direk,Şebeke bekliyor. 'YEDAŞ' sahada kontrol etmiş ama yetersiz, yıkık, hasarlı olduğunu düşünüyor, yenileyeceğim diyor ama gelin görün ki aylarca geri dönüşlerin sürdüğü oluyor. Vatandaşlarımıza da bu olaylarda dönüşler zayıf. " dedi
"Yapmadığın bir yatırımın ukalalığını yapıyorsun"
Çözüm isteyen vatandaşları uzak bir merkezde ki çağrı merkezine bağlayarak çağın getirdiği teknolojiyi kullandıklarını ve çözüm odaklı yatırımların yapılabileceğini savunan YEDAŞ'ın nasıl bir algı içerisinde girdiğini dile getiren Sinan Saraç, "Ne kadar personel çalıştırırsak bize kar, biz her şeyi teknolojiye yorduk, teknoloji ile çözeceğiz anlayışı bu ülkenin gerçekleri içerisinde değil. Çünkü yapılan teknoloji tamamına çare olabilmesi için senin her noktaya teknolojinin ulaşması lazım. Sen sahada sayaç okumaya gidiyorsan demek ki yeterli teknolojik donanımda değilsin. Sen bu sayacı Telekom'un okuduğu gibi faturaya okutabilecek teknolojiye gelirsen o sahaya gitmene gerek kalmaz, sayacın arızalı olduğunu görürsün vatandaş müracaat etmeden gidip sorunu çözersin. Hala yürüyerek fatura yazmaya gidiyorsan teknolojik yatırımı demek ki tamamen yapmamışsın yapmadığın bir yatırımın ukalalığını yapıyorsun. Sıkıntının En büyüğü YEDAŞ şebeke yetersizliği. Yol, su, elektrik en önemli 3 ihtiyaçtır bu içi nereye giderse gitsin insanlar oralarda yaşar. Tarımını bitirir, istirahatını ede3r, Biz bu 3'ü ulaşmasın diye uğraşan bir kurumla karşı karşıyayız. Biz bu yanlışlardan dönmelerini istiyoruz. Çare olmak lazım yönetici olmak yetmiyor. Biz devlet yönetmiyoruz, biz hizmet veriyoruz. Devleti yönetenler karar verir buraya mı az para harcayalım şuraya mı diye. Burası hizmet kurumu YEDAŞ'ın tek yapması gereken şey hizmet. yapamıyorsa da başka bir çare bulacak." belirtti.
Alo 186 çare değil
Tüm öneri ve şikayetlerin bildirimlerini karşılayan çağrı merkezi 'Alo 186' hattı üzerinden tek bir yapı ile her türlü soruna çözüm bulunabileceği yanılgısında olan ve insanları oyalayan YEDAŞ için elektrik arızalarının nerede olduğunu hemen öğrenebilmesinin çözüm olmadığını vurgulayan Saraç, "Bir insanın bir alanda her konuya hakim olması imkansız. Onlara göre 186'da ki insanlar her şeyin uzmanı bu şekilde görerek oradan gelen bilgi aktarımı ile de insanlara yardımcı olabildiklerini zannediyorlar. Ben lisans eğitimi aldım internet kullanmayı biliyorum ama bu ülkenin ne kadarı hakim bu konuya ki rahat kullanılabilir. AyvacığınÇökekli köyünde internet ne kadar çekiyor bu da önemli. Çarşamba'da ki işletmede kapatıldı bu sefer söz konusu Ayvacık Çökekli'de ki vatandaş Samsun'a, Atakum'a gitmek zorunda. Ya da 'N-KOLAY' denilen bir icatları var buraya dilekçe bırakmak zorunda vatandaş. Oraya bırakılan dilekçeler ne kadar sürede Atakum' a genel müdürlüğe ulaşıyor. Genel müdürlükten de kalkıp Ayvacık Çökekli’ye gidecek ve sıkıntısını yerinde tespit edecekler o tespitin üzerine de vatandaşa çare bulacaklar. " İfadesini kullandı
"Hizmeti yakından vermek her zaman faydalıdır"
Çarşamba ilçesindeki YEDAŞ Şefliğini kapatması sonrasında sorunların daha da içinden çıkılamaz hal alması ve çözümlerin bir o kadarda zor bulunması üzerine, Saraç, kendilerinin karşılaştığı sorunları ise şu sözlerle ifade etti. " Önce daha küçük işletmelerden başladılar. Nüfus ile alakalı küçük işletmelerde başlandı bu politika. Yaklaşık 3 Buçuk yıl önce Ayvacık işletmesi kapatıldı. Ayvacık ilçesine elektrik arızası yapmaya gidecek bir ekip Çarşamba'dan kalkıp gidiyor 24 saatlik mesailerini gelip gidip vardiya değişikliği yapılıyor. Ulaşımı bile akaryakıt gideridir. Kurumun gideridir ama hizmeti yakından vermek her zaman faydalıdır. AyvacığınÇökekli adından bir köyü var. Merkezden 50 km, Çarşamba Ayvacık arası 27 km toplamda 88 km yapıyor dönüşü ile 176 km yapar. Abonelik almak için bize gelmek zorundadır. Bana evrak getirmek isteyen vatandaş eksik evrak getirdiğinde tekrar gidip gelmek zorunda elektrik abonesi olabilmek için bana 3 defa gelip gitmesi gerekiyor vatandaşın ve dediğim köyün toplu aracı yok e yolu yok kış aylarında da mümkün yok. Ben u söz konusu köye abone işlemleri için gittiğimde o günümü tamamen yok sayıyorum 2 kişiye anca gidebiliyorum. 3. kişiye kaldığımda eve dönmekte zorlanıyorum. Kendileri bir tane personeli orada istihdam edebilirler. Vatandaşın elektrik faturasında, sayacında hata olabiliyor” dedi.
HABER-FOTO: Büşra KOCATAŞ- Yağmur AYAN