Tüketici Hakem heyetine başvuru
Tüketicinin ayıplı bir mal ya da hizmet almak gibi mağdur olduğu durumlarda, firma ile bu sorunu çözemiyorsa başvurabileceği bir heyettir. Tüketici Hakem Heyetlerini kararı nihaidir ve her firma bu kararı uygulamakla yükümlüdür. Bu heyetler Kaymakamlıklara bağlı olarak çalışırlar.
Tüketicinin ayıplı bir üründen kaynaklı seçimlik hakları şu şekilde sıralanmıştır:
1. Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
2. Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinde indirim isteme,
3. Aşırı bir masrafı gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
4. İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteme.
Tüketici hakem heyetine başvuruda bulunacak kişilerin yukarıda belirtilen seçimlik haklarından hangisini kullanmak istediklerini dilekçelerinde belirtmeleri gerekmektedir.
Tüketici hakem heyetine başvuruda bulunabilecek kişiler; Şikayetin konusu tüketici işlemini kapsayan ve parasal sınırları ( İl ve İlçe ) dahilinde olan tüm tüketiciler ve şikayet edileni tüketici olan satıcı veya sağlayıcılar.
Tüketici hakem heyetine başvurunun sınırı ise
2019 yılında değeri 5 bin 650 TL'yi aşmayan uyuşmazlıklarda tüketiciler ilçe tüketici hakem heyetlerine başvuracak. Büyükşehir statüsünde olan illerde 5 bin 650 ile 8 bin 480 lira arasındaki uyuşmazlıklar, büyükşehir statüsünde olmayan illerin merkezlerinde 8 bin 480 lira altındaki uyuşmazlıklar ve yine büyükşehir statüsünde olmayan illere bağlı ilçelerde 5 bin 650 TL ile 8 bin 480 TL arasındaki uyuşmazlıklar da il tüketici hakem heyetlerine başvurabilecekler.
Başvuru hangi yollarla ve nasıl yapılır?
Tüketici hakem heyetine sözlü başvurular kabul edilmemektedir.Hakem heyetine başvurmak için herhangi bir ücret ödenmesi gerekmemektedir.
Başvuruda bulunulurken dikkat edilmesi gerekenler şu şekildedir;
Başvurular dilekçe doldurulmak suretiyle yazılı olarak ya da posta yoluyla dilekçenin tüketici hakem heyetine gönderilmesi suretiyle yapılmaktadır. Yine e-devlet şifresi ile TUBİS’ten (tuketicisikayeti.gtb.gov.tr) adresinden de başvurunuzu yapılabilirsiniz.
Başvuru dilekçenizde; T.C. Kimlik numarası, adres,talebin türü ( bedel iadesi, değişim, hizmetin yeniden görülmesi vb. ),Şikayet edilen yerin unvanı, şikayetinize ilişkin fatura, fiş, sözleşme,fotoğraf,video vb. belgelerin bulunması gerekmektedir.
Tüketici Hakem Heyetinden çıkan karar her iki tarafa da tebliğ edilir. Tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesine itiraz yolu açıktır.
15 günlük süre içerisinde Tüketici Mahkemesine herhangi bir itiraz yapılmaz ise karar kesinleşir ve başvuru sahibince icra yoluyla ya da doğrudan karşı taraftan, kararın yerine getirilmesi istenir.
Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç altı ay içinde görüşülür ve karara bağlanır. Yapılan başvurunun niteliği, başvuru konusu, mal veya hizmetin özelliği gibi hususlar dikkate alınarak, karar süresi en fazla altı ay daha uzatılabilir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.