Üreticinin ‘hamal’ isyanı!

Üreticinin ‘hamal’ isyanı!
Çarşamba ilçesinde fındık satmak için TMO’nun alım noktasına gelen üreticiler, saatlerce bekleyince duruma tepki gösterdi. Üreticiler alım noktasında yaşanan hamal sıkıntısı nedeniyle mağdur olduklarını iddia ettiler

TMO tarafından fındık alım noktası olarak belirlenen Çarşamba Şeker Fabrikası depolarının önüne çeşitli vasıtalarla gelen üreticilersaatlerce beklediklerini iddia ederek, mağduriyet yaşadıklarını belirttiler. Fındıklarını Toprak Mahsulleri Ofisi’ne satmak isteyen üreticiler, sabahın ilk saatlerinde Çarşamba Şeker Fabrikası önüne gelerek sıraya girdiler. Uzun kuyrukların olduğu alım noktasında üreticiler; fındık alınan noktada yaşanan işçi sıkıntısından dolayı mağduriyet yaşadıklarını savundular.

Hasadını yaptığı fındığı çuvallar halinde getiren üreticiler, TMO yetkililerinin konuya dair herhangi bir girişimde bulunmadığını belirterek, saatlerdir alım noktasına girmek için beklediklerini söylediler.

Hamal yoksa niye randevu verildi?

Fındığı satmak için bekleyen üretici Durmuş Savaş, “Önümde 11 araç vardı. O araçlar daha dışarıya çıkmadı. Bizi ne zaman alacaklar. Ben ne zaman evime gideceğim. Bakmam gereken hayvanlarım var. Ne yapmamız lazım. Ürettiğimiz ürünü satmaya getiriyoruz ama onu bile satarken perişanlık çekiyoruz. Hamal olmadığını söylüyorlar. Hamal yoksa bize niye randevu verildi.” dedi.

“Hamal var ama parayı az veriyorlar”

Önceki yıllarda da bu sorunlarla karşılaştığını söyleyen bir üretici de, “Bu sorunların çözüleceğini söylediler ama halen daha devam ediyor. Randevuyu daha düzenli şekilde verseler, personel sayısını arttırsalar böyle sorunlar yaşanmayacak. Hiçbir sıkıntı kalmayacak. Hamal yok deniyor. Hamal var ama parayı az veriyorlar. Olan üreticiye, çiftçiye oluyor. Burada hırsız kovalıyoruz. Akşamları tur atıyorlar. Muhatap bulamıyoruz. İnsanlar burada mağdur oluyor. Burada hastası olan, hayvanı olan var. Halen daha fındığı toplayanlar bile var.” Şeklinde konuştu.

“Her sene bu sorunlarla karşılaşıyoruz”

 

Fındık satmak için gelen Ziya Gündüzoğlu ise, “Ben burada yaşanan sorunları yıllardır bildiğim için, akşamdan gelmedim sabah geldim. Ama önümdeki araba sabah 9 buçukta geldim dedi. Daha hiç yerimden hareket etmedim dedi. Kapıya gelip sorduğumda içeride 3 kişinin olduğunu, daha 3 aracında çıkmadığını söylediler.Önümde bekleyen 48 araç var. Bakalım bana sıra gelecek mi? Ben buraya randevulu olarak geldim. İnşallah buradaki sorun çözülür. Yıllardır böyle. Burada muhakkak bir şeyler eksik.TMO açılmış ama eleman yok. Hep bir aksaklık oluyor. Olmaması gereken bir durum. Burası şaşalı bir şekilde açıldı. Devlet çiftçinin yanında denildi. Tamam ama devlet Ankara’da. Samsun’dakiler nerede. Çarşamba’dakiler nerede? Burada vatandaşların sorunlarıyla biraz daha ilgilenilmesi lazım. TMO olarak, Devlet kurumları olarak, Belediye olarak ilgilenilmesi lazım. Ben az önce Belediye Başkanımızı aradım. Madem buranın hamalı yok deniliyor. Çalışmak isteyen 10 kişi buraya getirilir. Vatandaş hızlıca fındığını teslim eder. Gerekirse belediyeden de ücreti verilsin. Bu konu bu noktaya gelmeden çözülmeli diye düşünüyorum. İçerideki yetkililerin durumla ilgili bizlere bilgi vermesi lazım. Bu sorunu duyan yetkililer muhakkak bir şey yapar diye düşünüyorum. Çünkü yıl 2022-2023. Bizim bu yıllarda konuştuğumuz konulara bakın. Bir kurum var. Kurumda fındık almaya hamal yok. Bunları özetlemek gerekirse, yanlış bir durum.” Dedi.

“TMO’nun suçu yok”

Daha önceden de bu şekilde sorunlarla karşılaştığını anlatan bir başka üreticide, “Bugün yaşanan bu olayla ilgili TMO yetkililerini aradım. Bu durum taşeron kaynaklı olmuştur. TMO’nun burada hiçbir suçu yok. Devlet her zaman çiftçinin yanındadır. Burada algı operasyonu yapmaya gerek yok. Bu konu bugün olmuş. Taşeron firma işçinin parasını vermemiş. Bugünde az sayıda personel olduğu için bu sorunlar yaşanıyor. TMO’yu aradım, sorunu belirttim. Yetkililer de buraya geldi. İçerideki ekiple görüştüler. Şuanda fındık alımı devam ediyor. Alınmaması gibi bir konu yok. Sadece hamallarda sıkıntı olduğu için 4-5 kişi çalıştığı belirtildi. Burada beklemek elbette hiçbir çiftçinin hakkı değil. Ama bu sorun direkt TMO’ya yansıtılamaz. Diğer noktalara da fındık götürdüğüm oluyordu. 3-4 saat içerisinde ürünümüzü teslim edebiliyoruz. Bu da bugüne özel bir mağduriyet oldu.” ifadelerini kullandı.


Sorun TMO’da değil, ihaleyi alan firmada

Konuyla ilgili gazete olarak Toprak Mahsulleri Ofisi’nden bilgi almak amacıyla yapılan görüşmelerde Benzer sorunların sezonun ilk dönemlerinde olduğu, ihaleyle taşıma işini alan firmanın sözleşme  imzaladığı tarihten bugüne kadar enflasyon dengesinin değişmesi nedeniyle, o gün şartlarında verilen bedelle şuanda ki verilen tutarların uyuşmaması nedeniyle eleman sıkıntısı yaşandığı, sorunun sezon öncesi taşıma, hamaliye işlemlerini alan yapılan ihale sonucu alan firmadan kaynaklandığı ve TMO’nun kendi altyapısının, personel sayısının fındık alım sezonuna sorunsuz hazır olduğu ve alımın devam ettiği ifade edildi.

img_3046-001.jpg

img_3048.jpg

img_3052.jpg

img_3068.jpg

HABER MERKEZİ

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Önceki ve Sonraki Haberler
Bunlar da İlginizi Çekebilir
Çarşamba Haber